کد خبر: ۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۳
معرفی مراکز علمی حوزوی(18)

قرار گرفتن دروس معارف اسلامی در برنامه آموزشی مقطع کارشناسی کلیه رشته‌های تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور از جمله اقدامات اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به منظور توسعه و تعمیق باورها و اندیشه‌های دینی و انقلابی و تحوّل مثبت در رفتارهای فردی و اجتماعی نسل جوان دانشگاهی و مقابلة آگاهانه با شبهات و تفکرات التقاطی صورت گرفته است.

نقش بالقوه این دروس در اسلامی شدن مراکز آموزش عالی و منور ساختن فضای آموزشی و پژوهشی نسل جوان دانشگاهی به فروغ ایمان و معنویت، بر صاحب‌نظران دینی و فرهنگی و کارشناسان مسایل دانشگاهی پنهان نمی‌باشد.

دستیابی به این اهداف ارزشمند بیش و پیش از هر مؤلفه دیگر در گرو تأمین و حضور مدرّسان مؤمن، متخصص، متعهد و زمان‌شناس در کرسی تدریس دروس معارف اسلامی می‌باشد. برای تأمین این نیاز اساسی، «دانشگاه معارف اسلامی» تأسیس گردیده است.

1. ضرورت‌ها

الف‌ـ به علت اهمیت و جایگاه حساس دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها، مقام معظم رهبری(دام‌ظله‌العالی) همواره بر لزوم توجه بیشتر به این دروس و تربيت مدرسان توانا براي تصدي اين مسئوليت در دانشگاه‌ها تأكيد نموده‌اند. بر اين اساس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سياست‌هاي اجرايي اسلامي شدن دانشگاه‌ها مصوب جلسه 433 تاريخ 1377/9/17 (دربخش مربوط به استاد) در ذيل سياست‌هاي اجرايي راهبرد 2 بر تقويت و تأسيس مراكزي براي تأمين و تربيت استادان معارف اسلامي و ايجاد تسهيلات لازم براي استخدام و جايابي آنان تأكيد مي كند.

ب‌ـ بر اساس برآورد‌هايي كه توسط معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها انجام گرفته در هر سال تحصيلي (تا خرداد ماه 1383) بيش از60/000 واحد دروس معارف اسلامي در دانشگاه هاي زيرمجموعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد اسلامي ارايه مي‌گردد.

با توجه به افزايش مستمر تعداد دانشجويان دانشگاه ها، كه بر اساس برنامه پنج‌ساله چهارم توسعه، رقم دانشجويان كشور به 3/700/00 نفر خواهد رسيد، اين حجم به سرعت در حال افزايش است.

تأمين استاد براي ارايۀ اين حجم از واحدهاي آموزشي تا پنج ساله آينده مستلزم به كارگيري بيش از 5/000 عضو هيأت علمي تمام وقت مي‌باشد كه با همه تلاش‌هاي صورت گرفته در طي سال‌هاي گذشته تاكنون فقط 500 عضو هيأت علمي تمام وقت در كليه دانشگاه‌ها جذب و در نتيجه بيشتر واحد درسي معارف اسلامي توسط استادان حق‌التدريس ارايه شده كه به نوبۀ خود موجب كاهش كيفيت و ضعف‌ كارآمدي اين دروس گرديده است. با وجود اين نياز اساسي و گسترده هيچ مركزي متولي تربيت استاد براي تدريس دروس معارف اسلامي نمي‌باشد.

ج‌ـ تجارب به دست آمده در بيش از دو دهه گذشته نشان مي‌دهد كه نقش اصلي در كارآمدي و عرضه مناسب و مؤثر اين دروس بر عهدۀ استادان توانمند، عالم، دين‌شناس، متعهد با انگيزه و آشنا به زمان و نيازها و علايق نسل جوان مي‌باشد. تأمين اين مهم در صورتي امكان‌پذير مي‌گردد كه فضاي مناسب آموزشي، پژوهشي و فرهنگي براي تربيت و پرورش استاداني با اين اوصاف همراه با امكانات ويژه تدارك ديده شود. توجه به اين نكته ضروري است كه فارغ‌التحصيل تحصيلات تكميلي از مراكز حوزوي و دانشگاهي به علت عدم تناسب رشتۀ تخصصي آنان با دروس معارف اسلامي يا به كلي علاقمند به تدريس اين دروس نمي‌باشند و يا از توانايي‌هاي روشي و محتوايي كافي براي اين منظور برخوردار نيستند.

د ـ تغييرات گسترده در عناوين و سرفصل‌هاي دروس معارف اسلامي بر اساس مصوبه جلسه 542 مورخ 1383/4/23 شوراي عالي انقلاب فرهنگي، كه به توسعه كيفي و كمي اين دروس متناسب با نيازهاي فكري و فرهنگي نسل جديد دانشجويي منجر شده اين دروس را به سمت تخصصي‌تر شدن و تنوّع بيشتر متمايل ساخته است. اجراي دقيق و هدفمند اين عناوين و سرفصل‌ها در گروه تربيت و پرورش استادان كارآمد و سرمايه‌گزاري ويژه مي‌باشد.

هـ ـ بسياري از صاحب‌نظران، نخبگان و دلسوزان ديني، فكري و فرهنگي كه از نزديك در جريان اهميت بي‌بديل دروس معارف اسلامي در دانشگاه ها، كمبود و مشكلات آن قرار گرفته‌اند بر لزوم اختصاص امكانات مناسب به اين دروس و از جمله تأسيس دانشگاه معارف اسلامي تأكيد مي‌نمايند.

ارسال نظر
به روز شده در ۱۶:۱۰ :: دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷