کد خبر: ۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹
در همایش ملی فقه هسته ای
اسلام در آیین جهاد خود می‌گوید هرگز در گشودن راه آزادی از ابزار حرام بهره نگیرید؛ مثلا آب را به روی دشمنان نبندید/ اسلام دینِ حفظ جامعه است و دین کشتار نیست/ در اسلام تمام احكام از تعبدي و غيرتعبدی، تابع مصالح و مفاسد هستند/ پیام رسمی دین حرمت توليد سلاح کشتار جمعی است

همايش فقه‌ هسته‌اي‌، صبح روز پنج‌شنبه، اول اسفندماه، با حضور علما، فضلا و مردم قم و همچنين مهماناني از سوي سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رسای اندیشه؛ در ابتدا، دبير علمي اين همايش، حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌دوست، درباره ابعاد علمي اين همايش با اشاره به فتواي مقام معظم رهبري، يعني حرمت توليد، انباشت و به‌كارگيري سلاح‌هاي غيرمتعارف، از جمله سلاح‌هاي اتمي و هسته‌اي گفت: برخي نهادهاي حوزه علميه، درباره مستندات و مباني فقهي اين فتوا، تحقيقات خود را آغاز كردند تا اينكه برخي بزرگان، برگزاري همايش ملي هسته‌اي را پيشنهاد دادند. در نهایت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سازمان انرژی اتمی ایران با همکاری گسترده مرکز فقهی ائمه اطهار و برخی مراكز ديگر، همایش فقه هسته‌اي را برگزار کردند.

ايشان با بيان اينكه مقالاتی در اين موضوع به دست ما رسيد اظهار داشت: با انتخاب چهل مقاله، پنج پیش‌نشست براي ارائه مقالات برگزار شد كه به زودی مقالات با چند ترجمه منتشر خواهد شد. برخی از نويسندگان نيز در این دو روز، در صحن همایش، مقالاتشان را ارائه می‌دهند.

دبير علمي اين همايش با تأكيد بر اينكه نظر رهبری قطعا فتواست و تبار هزارساله در متون فقهی و هزاروچهارصدساله در نصوص دینی دارد گفت: بین لوازم این فتوا و اینکه اگر کسی فارغ از این فتوا، عضو NPT باشد و نسبت به منع گسترش سلاح‌های اتمی تعهد داشته باشد، مقایسه‌ای انجام شده است که پنج تفاوت عمده دارد. انشاءالله در آینده به عنوان اثر و سند مکتوب در اختیار قرار می‌گیرد.

بعد از بیان سخنان مقدماتی دبیر علمی، همایش به‌طور رسمی با پیام آیات عظام سبحانی و جوادی آملی آغاز شد.

آيت‌الله سبحاني در پيام خود با اشاره به اينكه دانش هسته‌ای یکی از دانش‌های نوظهور بشریت امروز است و مانند ديگر دانش‌هاي بشري، بسان شمشیر دولبه است كه مي‌توان از آن هم براي سعادت بشر و هم به‌عنوان سلاح‌ مخرب و ويرانگر استفاده كرد، افزود: با توجه به اصول اسلام در مورد احترام انسان بهره‌برداری به صورت سلاح، کاملا ممنوع است و حتی نمی‌توان با عنوان «بازدارنده» از آن بهره برد. اسلام در آیین جهاد خود می‌گوید هرگز در گشودن راه آزادی از ابزار حرام بهره نگیرید؛ مثلا آب را به روی دشمنان نبندید و آب‌های آنان را آلوده و مسموم نسازید، متعرض پیران و دیرنشینان نشوید، کسی که به شما پشت کرد و پا به فرار نهاد او را تعقیب نکنید، حتی تا موضوع را برای دشمن تفهیم نکرده‌اید آغاز به جهاد نکنید، اگر فردی از دشمن پناه خواست تا سخن خدا را بشنود، به او پناه دهید.

اين مرجع عاليقدر افزود: این قوانین نورانی که بخش ناچیزی از آن را یادآوری کردیم، چگونه می‌تواند به دشمنان بشریت اجازه دهد که بمب‌های هسته‌ای را برای کشتار مردم شهری که در آن کودکان شیرخوار، پیران، زنان و بی‌گناهان زندگی می‌کنند استفاده کند و همه را نابود سازد. در جنگ جهانی دوم آمریکا به بهانه اینکه جنگ را کوتاه کند دو شهر از شهرهای ژاپن را به خاک و خون کشید و چهره انسانیت را سیاه کرد كه هنوز هم آثار مخرب آن در گوشه و کنار باقی است. مقام و منزلت انسان در اسلام به قدری والا و ارزشمند است که هرگز نمی‌توان قطره خونی را از او بدون مجوز ریخت. کسانی که به عنوان ابزار بازدارنده، دست به ساختن سلاح‌های کشتارجمعی می‌زنند، فریب‌کاری می کنند؛ زیرا همین افراد روزی از آن برای پیروزی بهره گرفته‌اند.

ايشان افزود: آیین اسلام کتاب مقدس خود را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز می‌کند و پیامبرش «رحمه للعالمین» است. قرآن انسان را مسجود ملائکه و هدف خلقت و آفرینش معرفی می‌کند. آیا چنین آیینی اجازه می‌دهد که بشر به دست خود مظهر خشم و غضب، تخریب و ویران‌گری گردد و روزی حیات مجموع بشریت را به خطر بیفکند.

اين مرجع عاليقدر در پايان پيام خود، خواستار تحليل و بررسی علمي مسأله هسته‌اي را در همايش فقه هسته‌اي شد و ابراز اميدواري كرد كه دولت‌ها دست به ساخت چنین سلاح ویران‌گری نزنند و بکوشند دارندگان آن را وادار کنند که این سلاح‌ها را از بین برده و جهان را از وحشت این سلاح‌ها برهانند و دولت‌ها مبشر صلح و امنیت و سلامت باشند.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي نیز در پيامي تصويري با بيان اينكه انبيا برای اصلاح محلي، منطقه‌ای و بین‌المللی، نقشه جامعه جهانی را ترسیم کردند تا هرگونه برنامه‌ریزی در حوزه رسالت و نبوت، به صورت یک بافت فرسوده درنیاید افزود: خدایی که مدبر و مدیر نظام هستی است و «الرحمن علي العرش استوي» است و بر تخت رحمانیت مطلقه مستقر است، وجود مبارک رسول گرامی را به عنوان «رحمه للعالمین» معرفي كرد. اگر پيامبر اسلام، «عنصر رحمت جهانی» بود، اولین رسالت او «ترسیم هندسه جهانی» است و اگر هندسه جهانی را ترسیم نکند، هر تصمیمی در حوزه شهر و کشور خود بگیرد طولی نمی‌کشد که به صورت بافت فرسوده در می‌آید. بنابراین پیام او باید جهانی باشد، نه محدود به یک محل و منطقه، و پیامی جهانی است که دو عنصر محوریِ کلیت و دوام -همگانی و همیشگی‌بودن- را داشته باشد.

اين مرجع عاليقدر با تأكيد براينكه ر‎‌هاورد و ره‌توشه انبیا اداره جهان بر اساس عقل و عدل و صلح و آسایش و رفاه است، خاطرنشان كرد: تخریب و کشتن و مخصوصا کشتن غیرمتعارف، مرضی هیچ پیامبری نبود.

ايشان حضرت داود را كه رهبري انقلاب برعهده داشت و فرزندش حضرت سليمان را كه داراي سلطنت بيكران بود دو نمونه از رهبران مقتدر الهی و صاحب حکومت نام برد و ادامه داد: خداوند در قرآن مي‌فرمايد ما آهن سرد را برای داود مثل موم نرم کردیم. بیان قرآن این است که او از این آهن، مصالح زندگي و زره‌بافی يعني اسلحه دفاعی را به دیگران آموخت، نه سلاح کشتار فردی و جمعی را. نفرمود از اين آهن شمشیر، دشنه، خنجر، و مانند آن را بساز. همچنين قرآن مي‌فرمايد ما معدن مس را برای سلیمان، مثل چشمه روان قرار داديم و سليمان نيز از اين مس، کاسه‌ درست می‌کرد و بهره‌های فراوانی می‌برد.

اين حكيم و مفسر قرآن در ادامه افزود: هیچ کدام ازاین دو پیامبر، از آهنی که مثل موم و از معدن مسی که بسانِ چشمه روان در اختيارشان بود، درجهت ساخت سلاحِ کشتار استفاده نكردند، بلكه سلاح حفظ و صیانت و حراست جامعه را ساختند و به دیگران آیین بهره‌برداری از مواد را آموختند. بنابراین این دین، دینِ حفظ جامعه است و دین کشتار نیست؛ مخصوصا کشتار جمعی.

ايشان در ادامه به روايتي از اصول كافي اشاره كرد كه فردي نزد امام صادق علیه السلام آمد و پرسيد آيا مي‌توانيم به اهل دو منطقه كه هردو کافرند و به جنگ علیه یکدیگر قیام کرده‌اند سلاح بفروشیم؟ حضرت با بیان کوتاهی سه مطلب فقهی را تبیین کردند؛ اول اينكه فروش سلاح جایز است، دوم به هردو گروه بفروشید، نه یک گروه و سوم اينكه فقط سلاح‌های دفاعی بفروشید نه سلاح‌هاي كشتاری. دیني که اجازه نمی‌دهد کافری را بکشيد، داشتن سلاح‌های کشتارجمعی را به طور كلي ممنوع مي‌داند.

ايشان از اينكه غربي‌ها با راه‌اندازي جنگ جهانی اول و دوم که بیش از هفتادمیلیون نفر را کشتند و امروز نيز همان افراد سخن از دموکراسی و آزادی و حقوق بشر مي‌زنند ابراز تأسف كرد و افزود: دست بسیاری از این‌ها روی ماشه اتم است و اگر خدای ناکرده، جنگ جهانی سوم شروع شود، کسی روی زمین نمی‌ماند.

آيت‌الله جوادي در بخش پاياني صحبت‌هايش پیام رسمی دین را حرمت توليد سلاح کشتارجمعی و محو اين‌سلاح‌ها از سوي كساني كه آن را توليد كردند، اعلام كرد.

سید مجتبی رفیعی/ سید مجید حسینی
ادامه دارد....
ارسال نظر
به روز شده در ۱۶:۱۰ :: دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷