علل دشمنی ملت ایران با آمریکا (2)
شاخص های سیاسی از دیدگاه امام خمینی(ره) (فصل اول-دشمن شناسی)

علل دشمنی ملت ایران با آمریکا (2)

اخلاق یعنی تقویت توحید
مقدمه‌ای برای فهم طرح تربیت توحیدی؛

اخلاق یعنی تقویت توحید

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام
گفت‌وگو با دکتر نوئی/۲؛

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام

اخلاق یعنی تقویت توحید
مقدمه‌ای برای فهم طرح تربیت توحیدی؛

اخلاق یعنی تقویت توحید

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام
گفت‌وگو با دکتر نوئی/۲؛

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام

کد خبر: ۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یحیی کبیر(36)
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یحیی کبیر با تبیین بطن‌های سِرّ، خفی و اخفی، تأکید کرد: اگر این‌ها را درک کنیم جواب خیلی از سؤالاتی که با عقل مغلوب ما نمی‌سازد، حل می‌شود.

تعریف و تبیین بحث جهان‌بینی توحیدی از جمله وظایف رسانه‌های حوزوی است. سلسله‌ گفت‌وگوهای «رسای اندیشه» با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یحیی کبیر به همین منظور صورت گرفته است. استاد کبیر با عنایت به مکتب صدرایی و توجه به مبانی فکری امام خمینی، علامه طباطبایی، شهیدمطهری و... به تبیین ارکان جهان‌بینی توحیدی می‌پردازد. جهان‌بینی توحیدی چهار رکن دارد: شناخت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و دین‌شناسی. تاکنون 35 قسمت از این گفت‌وگوها منتشر شده است. ‌اکنون قسمت سی‌وششمِ این گفت‌وگوها (انسان‌شناسی؛ بطن‌های نفس) را می‌خوانید.

برای مشاهده سلسله گفت‌وگوها می‌توانید به بخش «بنیان‌های اندیشه» سایت «رسای اندیشه» مراجعه کنید.


بطن‌های سر، خفی و اخفی (محاضره، مکاشفه و مشاهده)

در انسان‌شناسی عرفانی گفتیم که انسان هفت بطن دارد. سه بطن اول را گفتیم. بطن چهار بطن سِرّ، بطن پنج بطن خفا و بطن شش بطن اخفی است. می‌دانید که بین علم حصولی و علم شهودی فرق است. این‌ها علم شهودی می‌خواهد. دیگر با حضور در کلاس و یادگیری مفاهیم و چهارتا فرمول و منطق‌سوری خواندن (علم حصولی) حل نمی‌شود.
علم شهودی با حضور در کلاس و یادگیری مفاهیم و چهارتا فرمول و منطق‌سوری خواندن (علم حصولی) حل نمی‌شود. باید بیایید در این بطن‌ها
باید بیایید در این بطن‌ها. در دعای عرفه می‌خوانید: الغیرک من الظهور ما لیس لک. این‌جا دیگر باید وقوفِ در عرفه را واقعا درک کنی. باید بدانی امام زمان آن‌جا تشریف دارد. این‌جا دیگر اگر می‌خواهی اهل شهود باشی و مشاهده کنی باید بیایی بالا. زید بن حارثه جوانی است کم سن و سال؛ حضرت او را که دید پرسید کیف اصبحت یا زید؟ گفت آن‌چنان در حال یقین هستم که گویا نغمه‌های بهشت و ضجه‌های جهنم را با گوش‌ خود می‌شنوم و با چشم خود می‌بینم. بعد گفت: رسول‌الله! اگر اجازه‌ بدهید من الان اصحاب شما را معرفی کنم که کی بهشتی است و کی جهنمی؛ که حضرت‌ فرمود: سکوت کن. این چه دیدی است؟ سؤال این است که امام خمینی چه می‌دید، و او چه می‌دانست که ما نمی‌دانیم؟ عارف کامل، علامه حسن‌زاده آملی درباره امام خمینی می‌فرمود: ایشان هفت شهر عشق را گشته و ما اندر خم یک کوچه‌ایم. استاد مطهری قبل از انقلاب خطاب به امام می‌گفت قهرمان قهرمانان. آن‌‌ها می‌فهمیدند امام(ره) کیست. امام در بینش عرفانی‌اش تا بطن سر، خفا و اخفی بالا آمده است و دارد مشاهده می‌کند. محاضره دارد و جلوات را می‌بیند. اگر بینش کسی این‌گونه شد، موضع‌گیری‌های سیاسی‌اش هم . شما پیش‌بینی‌های امام را ببینید؛ گفت صدای شکستن استخوان‌های مارکسیسم به گوش می‌رسد و دیدید چگونه شوروی فروپاشید. این پیش‌بینی را ده سال قبل از فروپاشی شوروی، به گورباچوف گفت. درحالی که آن‌ها آن‌وقت نمی‌فهمیدند.

خیلی از بحث‌ها با محاضره و مکاشفه و مشاهده حل شدنی است

محاضره نوعی جلوه حق دریافت‌کردن است. اگر کسی جلوه فعل حق را دریافت کند، اهل محاضره است. امام خمینی(ره) فرمود جهان محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید. علامه حسن‌زاده می‌گوید صددرصد برای امام محاضره رخ داده است؛ چون دروغ نمی‌گوید و دارد می‌بیند که این جهان محضر خداست و تمام ذرات عالم تسبیح می‌گویند.

امام صادقعلیه‌السلام می‌فرماید احادیث صعب ما را پیش هر کسی نگویید
در عرفان الهی بطن سر، بطن خفا و بطن اخفی هر کدام نام خودش دارد؛ ما به این سه بطن می‌گوییم بطن محاضرات، بطن مکاشفات و بطن مشاهدات (مشاهده حق). اگر این‌ها را درک کنیم خیلی چیزها حل می‌شود. این‌که در روایت داریم حضرت زهرا علیها سلام، قاعدگی زنان نداشتند، با این عقل نمی‌شود فهمید. اگر کسی به قول آقای مطهری از بطن سر بیاید بالا، برایش حل می‌شود. امام صادقعلیه‌السلام می‌فرماید احادیث صعب ما را پیش هر کسی نگویید. در روایت داریم که حضرت موسی بن جعفرعلیه‌السلام اشاره کرد و شیری که روی پرده پشت سر ‌هارون نقاشی شده بود، زنده شد. این با عقل معلول یا به تعبیر حضرت علیعلیه‌السلام با عقل مغلوب ما نمی‌سازد. من با عقل مفهومی نمی‌توانم این‌ها را بفهمم. ولی اگر در بطن سِرّ بیایید سردشدن آتش بر ابراهیم و گلستان‌شدنش حل می‌شود. شخصی آمد خدمت حضرت و گفت من شیعه‌ام. حضرت گفت برو در تنور داغ! نرفت. به یکی از اصحاب اشاره کرد تا داخل تنور برود. رفت. درِ تنور را هم بست. بعد از مدتی در تنور را باز کردند؛ دیدند شیعه امام سالم، وسط آتش نشسته است. حضرت فرمود دیدید شیعه چه کسی است؟ شیعه کسی است که وقتی امام چیزی گفت دیگر چون‌وچرا نمی‌کند. شیعه واقعی حضرت خدیجه است که به پیغمبر اکرم گفت انت ولیی و انا امتک. از مالکیت بالاتر ولایت توست. همه چیز مال توست. نه این‌که من همسر توام و ثروت مال من است. ما به این می‌گوییم رسیدن به بطن‌های بالا. کسی که از اسلام اطاعت کامل دارد، وحی و دین را فصل الکلام و فصل الخطاب می‌داند. «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا؛ هيچ مرد مومن و زن مؤمن را سزاوار نيست كه وقتى خدا و رسولش امرى را صادر فرمودند، باز هم در امور خود، خود را صاحب اختيار بدانند، و هر كس خدا و رسولش را نافرمانى كند، به ضلالتى آشكار گمراه شده است.»(احزاب/36) آن وقت فرد‌ از روی اجبار عمل نمی‌کند، بلکه به‌قدری معرفت، محبت و اطاعتش بالا می‌رود که دیگر چون‌وچرا نمی‌کند. این کمال است. نه این‌که آدم بگوید آزادی این است که دائم جلوی امیرالمؤمنین هر چه می‌خواهیم بگوییم. چون نشناختیم.
شیعه کسی است که وقتی امام چیزی گفت دیگر چون‌وچرا نمی‌کند
عده‌ای از ایران که به مکه می‌رفتند، به اصحاب ائمه اطهار هندوانه تعارف کردند. اصحاب تا آن زمان هندوانه ندیده بودند. یکی از اصحاب ائمه هندوانه نخورد. پرسیدند چرا نمی‌خوری؟ گفت ندیدم حضرت بخورد. از حضرت سؤال کردند. حضرت خواص هندوانه را بیان کردند و گفتند بخورید. می‌خواهم بگویم این‌قدر زراره‌ها مطیع بودند و تا مطمئن نمی‌شدند خوردن چیزی مورد رضایت حضرت نیست، نمی‌خوردند. چون امام برایشان تمام بود. کسی که در بطن سِر بیاید، این‌ها برایش حل می‌شود و اصلا فهمش سخت نیست. اگر ما را در این بطن‌ها راه دادند، به تعبیر امام سجاد قل هو الله احدت حل می‌شود. دیگر احدیت حق برایت حل می‌شود؛ که اصطلاحا به آن بطن هویت مطلقۀ غیبیۀ لاریبیه می‌گوییم.

فهم روح ادعیه و کلمات ائمه اطهار

اگر کسی به بطن‌های سرّ (محاضره)، خفا (مکاشفه) و اخفی (مشاهده) بیاید روح دعاها، روح کلمات امیرالمؤمنین، مناجات‌ها و دعاها را می‌فهمد. به تعبیر حضرت خمینی(ره) تمام دعاهای سنگین ائمه که قرآنِ صائد است، مال بطن سر است؛ مثل مناجات شعبانیه، دعای کمیل، دعای سحر ماه رمضان و زیارت جامعه کبیره. اگر کسی اهل بطن سر نباشد، تعبیرات امام سجاد را در صحیفه سجادیه متوجه نمی‌شود. سیداحمدآقا قسم می‌خورد امام(ره) در نجف یازده سال‌ونیم هر شب بعد از نماز مغرب و عشا تا در حرم حضرت علی علیه‌السلام دعای جامعه کبیره را نمی‌خواند، خانه نمی‌آمد. نادان‌های وهابی گفته‌اند در زیارت جامعه کبیره نسبت به ائمه غلو شده است؛ چون نمی‌فهمند. دعا می‌کنیم خدا به ما توفیق بدهد که اهل بطن سر، خفا و اخفی باشیم تا بتوانیم ادعیه سنگین ائمه را درک کنیم و توفیق ورود به عمق دعای کمیل را به ما بدهد. این دعا‌ها را تمام ائمه تعلیم کردند. می‌گوید اعترف لله بالعبودیه و للائمه بالطاعه؛ نسبت به ربوبیت خدا و طاعت به ائمه اعتراف می‌کنم. اما چقدر نسبت به ائمه اطاعت و به ربوبیت و الوهیت اعتراف داریم؟ اگر به این بطن‌ها معرفت پیدا کنیم، انشاءالله خیلی چیزها گیرمان می‌آید.

ادامه دارد...

ارسال نظر
به روز شده در ۱۷:۳۲ :: چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶