علل دشمنی ملت ایران با آمریکا (2)
شاخص های سیاسی از دیدگاه امام خمینی(ره) (فصل اول-دشمن شناسی)

علل دشمنی ملت ایران با آمریکا (2)

اخلاق یعنی تقویت توحید
مقدمه‌ای برای فهم طرح تربیت توحیدی؛

اخلاق یعنی تقویت توحید

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام
گفت‌وگو با دکتر نوئی/۲؛

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام

اخلاق یعنی تقویت توحید
مقدمه‌ای برای فهم طرح تربیت توحیدی؛

اخلاق یعنی تقویت توحید

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام
گفت‌وگو با دکتر نوئی/۲؛

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام

کد خبر: ۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یحیی کبیر(37)
دکتر کبیر بطن پنجم را بطن ظهور ربوبیت معرفی کرد و گفت: آن‌جا دیگر هوالظاهر والباطن آشکار می‌شود، بطنی است که اگر انسان خودش را به آن برساند، هرچه بخواهد می‌شود. در روایت داریم اگر می‌خواهید دعایتان مستجاب شود بگویید یا رب که باید این زبان در این بطن باشد و گرنه بی تاثیر است لذا خواندن با یافتن فرق دارد.

تعریف و تبیین بحث جهان‌بینی توحیدی از جمله وظایف رسانه‌های حوزوی است. سلسله‌ گفت‌وگوهای «رسای اندیشه» با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یحیی کبیر به همین منظور صورت گرفته است. استاد کبیر با عنایت به مکتب صدرایی و توجه به مبانی فکری امام خمینی، علامه طباطبایی، شهیدمطهری و... به تبیین ارکان جهان‌بینی توحیدی می‌پردازد. جهان‌بینی توحیدی چهار رکن دارد: شناخت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و دین‌شناسی. تاکنون 36 قسمت از این گفت‌وگوها منتشر شده است. ‌اکنون قسمت سی‌وهفتمِ این گفت‌وگوها (انسان‌شناسی؛ بطن‌های نفس) را می‌خوانید.

برای مشاهده سلسله گفت‌وگوها می‌توانید به بخش «بنیان‌های اندیشه» سایت «رسای اندیشه» مراجعه کنید.


هنر این است که با زبان مخاطب سخن بگوییم

البته برای بیان کردن این دعاها برای عموم، باید آن را تنزیل داد. همچنان که خود نبی اکرم وحی را از عمق بطن هفتم گرفت و تنزیل داد. وحی، نزول است. قرآن می‌فرماید انا انزلناه؛ یعنی خدا [قرآن را] از یک افق خیلی بالا آرام آرام پایین آورده است. منتهی این هنر نبی اکرم است که در بُعد رسالتش خیلی راحت پیام را به مردم رساند. وگرنه قرآن عمق دارد. امام صادق(ع) فرمود که قرآن چهار درجه دارد: فالعبارة للعوام والإشارة للخواص واللطائف للأولياء والحقائق للأنبياء؛ يك درجه‌‌اش براي توده مردم است به نام عبارات قرآن؛ برتر از آن، اشارات قرآن است و والاتر از آن، لطايف قرآن است و قله قرآن حقايق قرآن است كه مخصوص انبياست. (بحارالانوار، ج۷۵، ص۲۷۸).

هنر این است که یک اسلام‌شناس ببیند مخاطبش در چه سطحی است تا آن معارف را در همان سطح تنزیل بدهد.
هنر این است که یک اسلام‌شناس ببیند مخاطبش در چه سطحی است تا آن معارف را در همان سطح تنزیل بدهد. آن‌وقت است که مخاطب با همان ذهنش معارف را می‌فهمد. باید مواظب باشید مطالب را سنگین به مخاطب ارائه ندهید. خدا رحمت کند شهید قدوسی را، زمانی که بدایه نوشته شد گفتند این بدایه لقمه کوچک علامه طباطبایی است، ولی ما را خفه می‌کند. بدایه تنزیل اسفار است. منتها به تعبیر حضرت استاد ما این لقمه کوچکِ علامه، منِ بچه شیرخواره را خفه می‌کند. بدایه استاد می‌خواهد. لذا خیلی مهم است برای یک روحانی که ببیند مردم در چه سطحی‌اند و با زبان آن‌ها سخن بگوید. نمی‌شود هر چیزی را هر جا گفت.

بطن خفی؛ بطن ظهور ربوبیت/ بطن اخفی؛ بطن الوهیت

بطن پنجم، بطن ظهور ربوبیت. آن‌جا دیگر هوالظاهر والباطن آشکار می‌شود. بطنی است که اگر انسان خودش را به آن برساند، هرچه بخواهد می‌شود. خدا رب است. در روایت داریم اگر می‌خواهید دعایتان مستجاب بشود بگویید یا رب. مرحوم فیض کاشانی در محجه‌البیضا در بحث دعا از پیغمبر نقل می‌کند محال است شما بگویید یا رب یارب یارب خدا جواب ندهد. پس اگر دائم می‌گوییم یارب ولی دعا مستجاب نمی‌شود، برای این است که در این بطن نیامدیم. این زبان مال آن‌جاست. نرفتیم، آن‌وقت می‌گوییم چرا نمی‌شود. این‌ها ساده نیست. «الله‌گفتن» ساده نیست. کمیل می‌خواهد تا علی به او یارب یارب‌ گفتن را یاد بدهد. خواندن با یافتن فرق دارد. شما تا به یزد نروید، شیرینیِ اصلِ یزدی نصیبت نمی‌شود. شما زمانی که به حرم حضرت رضاعلیه‌السلام می‌روید و روبه‌روی ضریح مقدسش ایستادید، وقتِ گفتنِ «اشهد انک تسمع کلامی و ترد سلامی و تشهد مقامی» است.

خواندن با یافتن فرق دارد.
والله اگر منِ کبیر یک الاغ با پالن کهنه هم باشد، و در آن حریم برود، پالانش نو می‌شود. این حرف علامه حسن‌زادهحفظه‌الله است. آن‌ زمان هر سال به مشهد می‌رفتند. می‌دیدند یک‌سری جوانان تازه ازدواج‌کرده با پوشش نامناسب و زننده‌ای به حرم می‌آیند. ایشان می‌گفتند ناراحت شدم و گفتم این حریم رضوی است و کمی ادب می‌خواهد. شب خواب دیدم یک گله الاغ با پالن کهنه به سمت ضریح رفتند. وقتی برگشتند پالان‌ها همه نو شده بود. ایشان می‌گفتند: من اشتباه کردم. بحث سر این حریم است.

بطن ششم (بطن اخفی) بطن الوهیت است و اگر کسی به این بطن وارد شد، مقام الوهیت آشکار می‌شود. این‌جا دیگر وقت الله‌الله‌گفتن است.

بطن هفتم؛ مخصوص چهارده معصوم

تا بطن ششم تمام انبیا اولوالعزم می‌آیند. اما بطن هفت، بطن جلوه ذات باری‌تعالی و مخصوص چهارده معصوم است؛ حتی صدیقه طاهره. دعای توسلِ دوم که شیخ عباس قمی آن را بعد از دعای توسل مشهور از خواجه نصیر نقل می‌کند را ببینید. متأسفانه کمتر به آن توجه داریم. دعای فوق‌العاده عجیبی است. دعای توسلِ مشهور از پیغمبر اکرم شروع می‌شود، ولی این دعا از حضرت فاطمه زهراسلام‌الله علیها شروع می‌شود. این دعا سِرّ دارد. خواندن این دعای توسل سحرها قبل از اذان صبح اثرات عجیبی دارد. من چیزهایی از این دعا دیدم. پس بطن هفتم خاص حقیقت محمدیه، حقیقت علویه و فاطمیه و اولادشان است.

بطن هفتم بطن ظهور احدیت حق است؛ از کانالِ «لولاک و ماخلقت الافلاک» و از کانال چهارده معصوم باید رخ بدهد
بطن هفتم بطن ظهور احدیت حق است؛ از کانالِ «لولاک و ماخلقت الافلاک» و از کانال چهارده معصوم باید رخ بدهد و غیر از این طریق به دست نمی‌آید. اگر عیسی مسیح هم ظهور کند، به دست نمی‌آ‌ید. این فقط در دست این چهارده نفر است. در دست خاتم‌الاوصیا و حضرت مهدی است. اگر بیاییم متوجه می‌شویم چرا روی دست راست حضرت بازوبندِ «و تمت کلمت ربک صدقا و عدلا» زده شده است. می‌فهمیم که چرا امام صادق علیه‌السلام آه می‌کشیدند که لو «ادرکته لخدمته فی ایام عمری» الله اکبر؛ حضرت می‌فرمایند اگر امام دوازدهم را درک می‌کردم تمام عمر به خدمت او می‌کردم. حالا ما با حضرت مهدی چه کار می‌کنیم. وضع‌مان خراب است؛ به احکام اولیه دین هم عمل نمی‌کنیم، امر به معروف نمی‌کنیم و مدام می‌گوییم مهدی بیا. اگر آمادگی نداشته باشیم و حضرت بیاید که معلوم نیست چه بر سر ما می‌آید! باید برای ظهور حضرت، خود را آماده کنیم.

پس در بطن سِرّ شهودات، محاضرات و مشاهدات می‌آید. محاضره جلوه فعل حق، مکاشفه جلوه صفات حق، و مشاهده جلوه ذات حق است. انسان برای طی کردن این هفت بطن، مخصوصا از بطن سِرّ به بالا، نیاز به معصوم دارد که دست او را بگیرد. مثل آدم ساده‌ای که می‌خواهد در قعر جبهه با دشمن بجنگد، نیاز به یک فرمانده بزرگ دارد، وگرنه به محض رفتن در خط مقدم جبهه، کشته می‌شود. این‌جا نیز به فرماندهان بزرگ نیاز داریم.

ادامه دارد...

ارسال نظر
به روز شده در ۱۷:۳۲ :: چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶