علل دشمنی ملت ایران با آمریکا (2)
شاخص های سیاسی از دیدگاه امام خمینی(ره) (فصل اول-دشمن شناسی)

علل دشمنی ملت ایران با آمریکا (2)

اخلاق یعنی تقویت توحید
مقدمه‌ای برای فهم طرح تربیت توحیدی؛

اخلاق یعنی تقویت توحید

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام
گفت‌وگو با دکتر نوئی/۲؛

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام

اخلاق یعنی تقویت توحید
مقدمه‌ای برای فهم طرح تربیت توحیدی؛

اخلاق یعنی تقویت توحید

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام
گفت‌وگو با دکتر نوئی/۲؛

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام

کد خبر: ۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
بخش دوم
تکفیری­ها خود را محور اصلی تفکر سلفی قلمدادکرده، ضمن دوري از وهابی نامیدن خود، برسلفی بودن اصراردارند، آنان سعی دارند سایر جریانات سلفی را با محور خویش مدیریت نمایند.
آشنایی با گروه‌های سلفی تکفیری

گفتار دوم: راهبردها و راهکاری مواجهه با سلفی های تکفیری

1. تفکیک اهل سنت از سلفی گری و تاکید بر مختصات تکفیر

تکفیری­ها خود را محور اصلی تفکر سلفی قلمدادکرده، ضمن دوري از وهابی نامیدن خود، برسلفی بودن اصراردارند، آنان سعی دارند سایر جریانات سلفی را با محور خویش مدیریت نمایند. در مواجهه با گروههای تکفیری، این حرکت انحرافی را باید در تضاد با اصول و باور سلف دانست و بر عدم مصادره این عنوان از سوي آنان، تاکیدکرد؛ راهکاري که در سخن مقام معظم رهبری چنین بیان میشود: «سلفی گري اگر به معناي اصولگرایی در کتاب و سنت و وفاداري به ارزش های اصیل و مبارزه با خرافات و انحرافات و احیاء شریعت و نفی غربزدگی باشد، همگی سلفی باشید و اگر به معناي تعصب و تحجر و خشونت میان ادیان و مذاهب اسلامی ترجمه شود، با نوگرایی، سماحت و عقلانیت- که ارکان تفکر و تمدن اسلامی اند - سازگار نخواهد بود و خود باعث ترویج سکولاریزم و بی دینی خواهد شد.[1]» به همین دلیل، سلفی‌گری نه با وهابیت مساوی است و نه با اهل سنت. سلف که به معنای اقتداء به سلف صالح از جمله اهل بیت علیهم السلام است شامل همه گروههای مسلمان بویژه شیعیان نیز می شود. از این رو لازم است میان این مفاهیم تفکیک دقیقی صورت پذیرد و سپس به طور علیحده بر شاخصه های گروههای تکفیری تاکید شود. مراد از شاخصه های تکفیر، عبارت از اوصافی است که اگر در جامعه ای مشاهده شد به راحتی و به سادگی میتوان از دیدن آن اوصاف پی برد که: یک، تکفیر وجود دارد، دو، تکفیر در چه سطحی است سه، عمق تکفیر چقدر است چهار، مسیر و مقصد تکفیر کجاست؟ با این توضیح، شاخصه های تکفیر عبارت است از:

الف.خشونت عریان و دائمی: خشونت، آشکارترین مشخصه ای است که یک تکفیری با آن شناخته می شود و در واقع تابلوی اوست. امام علی علیه السلام درباره تکفیری های زمان خود می فرمایند: «سیوفکم علی عواتقکم» یعنی شمشیرهایتان بر گردن هایتان آویخته است. محل قرارگیری شمشیر در نیام است، اما وقتی روی گردن قرار گیرد، یعنی من می خواهم کسی را بکشم.

ب.آسیب زدن به افراد بی گناه و غیر دخیل در موضوع: خلط کردن افراد یک مجموعه و کشتن همگی آنها برخلاف آیه شریفه «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى». از نظر اسلام، اگر خطایی از پدر سر زد، گناه آن به پای پسر نوشته نشود. مشخصه تکفیر آن است که نمی تواند این گونه باشد. هر جا که یک تکفیری حضور داشته باشد، یک منطقه را به آتش می کشد. او نمی تواند اقدامات افراد را به دیگران سرایت ندهد.

ج. حرکت تصاعدی در تکفیر دیگران: آنها ابتدا دیگران را گمراه می خوانند، سپس آنها را تکفیر می کنند و در مرحله سوم آن ها را بدون متمایز کردن از یکدیگر می کشند و در این مسیر، ابتدا از یک نفر یا یک جمعیت کم شروع می کنند و سپس دایره گمراهان و کافران را به زعم خود گسترش می دهند. در فرد تکفیری تصاعد و افزایش نهادینه شده است؛ او همیشه دایره متدینان را تنگ تر می کند. چنان که امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به تکفیری های زمان خود فرمودند: اگر مخالفت با من از این روست که می پندارید من خطا کرده و گمراه شده ام، پس چرا همه را از دم شمشیرهایی که بر شانه حمایل کرده اید، می گذرانید و کسی را که گناه کرده با کسی که گناه نکرده درهم می آمیزید؟

د. کشتن اهل اسلام: این مشخصه در تکفیری ها وجود دارد که میدان و محل کشتار را داخل امت مسلمان قرار می دهند و کشتن را متوجه مسلمانان می کنند. آنان عطشی سیرناشدنی در مسلمان کشی و برادرکشی دارند. در کتب اهل سنت روایتی از قول پیامبر (ص) در وصف خوارج است که فرمودند: «یقتلون اهل الاسلام» آنان اهل اسلام را می کشند.

ذ. فاصله گرفتن از دین: مستندات روایی این شاخصه از اوصاف تکفیری ها در کتب شیعه و اهل سنت آمده است. تعبیر دینی آن «مروق» به معنای عبور کردن از اسلام است: «یمْرُقُونَ مِنَ الْإِسْلَامِ کَمَا یمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِیةِ»این فرمایش پیامبر اسلام (ص) است. یعنی مشخصه فکری اینها آن است که در محدوده اسلام باقی نمی مانند؛ چراکه حدود را علما مشخص می کنند و تکفیری ها اصلاً کاری با علما ندارند.

2. تاکید بر مخاطرات ناشی از رشد و توسعه جریانهای تکفیری که درسطوح زیرقابل توجه می باشد:

الف.سطوح دینی واجتماعی

1) انحصارطلبی مذهبی و ایجاد تفرقه مذهبی درجوامع اسلامی

2) امکان جذب طبقات اجتماعی پایین و متوسط به دلیل ارتباط داشتن با عقاید فکری و دینی مردم.

3) امکان جذب طبقات محروم و ناراضی جامعه به دلیل در اختیارداشتن تواناییهای مالی این جریانها.

4) امکان همراه سازی سریع سایر جوامع سنی با این جریانها.

ب‌. سطوح سیاسی- امنیتی

1) اجرای پروژه های براندازانه درمنطقه درراستای اهداف راهبردی غرب

2) ضربه زدن به فرایندهای استقلال خواهانه ملتهای مسلمان

3) هم راستا شدن اهداف و منافع این جریانها با مطالبات قومی و مذهبی

4) کاهش تمایل و انگیزه درجریانهای اصیل اسلامی برای به دست گرفتن قدرت و حاکمیت

5) افزایش سطح خشونتها و جنگ طلبی در جوامع اسلامی

6) افزایش سطح بی ثباتی و ناامنی در کشورهای منطقه اسلامی

7) آسیب زدن به محور مقاومت منطقه ای

8) ایجاد انحراف در ماهیت اصیل بیداری اسلامی

9) نمایان شدن چشم انداز جنگ مذهبی در منطقه

10) تضعیف قدرت کشورهای مهم اسلامی در مقابل طرحهای رژیم صهیونیستی

ج‌. سطوح سیاسی- تبلیغاتی

1) تخریب چهره جهان اسلام و ارائه چهره بسیار خشن و غیرمنطقی از اسلام

2) دور کردن جهان اسلام از اهداف واقعی و اصلی آن و ایجاد انحراف دراصول

3) ایجاد واگرایی در جهان اسلام که در تعارض با هدف مهم جمهوری اسلامی ایران یعنی وحدت جهان اسلام می باشد.

ادامه دارد ...

منبع: سایت پژوهشگاه علوم انسانی


[1]. خطبه های نماز جمعه، مورخ 14/11/90.

آشنایی با گروه‌های سلفی تکفیریآشنایی با گروه‌های سلفی تکفیری
ارسال نظر
به روز شده در ۱۷:۳۲ :: چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶