علل دشمنی ملت ایران با آمریکا (2)
شاخص های سیاسی از دیدگاه امام خمینی(ره) (فصل اول-دشمن شناسی)

علل دشمنی ملت ایران با آمریکا (2)

اخلاق یعنی تقویت توحید
مقدمه‌ای برای فهم طرح تربیت توحیدی؛

اخلاق یعنی تقویت توحید

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام
گفت‌وگو با دکتر نوئی/۲؛

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام

اخلاق یعنی تقویت توحید
مقدمه‌ای برای فهم طرح تربیت توحیدی؛

اخلاق یعنی تقویت توحید

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام
گفت‌وگو با دکتر نوئی/۲؛

جریان‌شناسی مخالفت با علم کلام

کد خبر: ۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
حجت الاسلام والمسلمین آقارحیمی با تاکید برضرورت تبیین هدف، برای طلاب ورودی گفت: اولین کاری که مسئولین حوزه در قبال ورودی‌های حوزه دارند عبارت است از اینکه ورودی‌ها را توجیه کنند.
اصلی ترین وظیفه مسولین حوزه در قبال ورودی ها

قسمت پایانی کفتگو با مدیر محترم مدرسه علمیه رسالت


رسای اندیشه- الآن فضای حوزه با حوزه گذشته متفاوت شده است. این تفاوت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ببینید ما هر چیزی را باید نسبت به زمان خودش نگاه کنیم. حوزه و شاگردان و طلاب امروز را باید با توجه به زمان امروز ارزیابی کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم طلبه امروز مثل طلبه دیروز است چراکه دین ما و اجتهاد ما به قول امام اجتهاد پویا است؛ بنابراین چالش‌هایی که وجود دارد و امروزه دشمنان برای حوزه‌ها به وجود می‌آورند متفاوت است. ما نمی‌توانیم بگوییم طلاب دارند افول می‌کنند، نه. ما اگر بیاییم نگاه کنیم ازنظر علمی می‌بینیم که طلاب نخبه ای تربیت شدند.

رسای اندیشه- فقط قم؟

بله؛ بنابراین حوزه در حال شکل‌گیری و رشد علمی است. الآن ببینیم کشور پهناور پاسخگوی نیازهای فکری و اعتقادی و پاسخگوی شبهات مردم در دنیا است ؟و جز طلبه کس دیگری نیست؛ بنابراین حوزه ما در حال رونق است... برخلاف اینکه حالا برخی مواقع بعضی‌ها گله یا شکوه می‌کنند که حوزه رشد علمی نداشته و تنزل کرده و افت علمی داشته است من فکر می‌کنم با توجه به پایان‌نامه‌ها و مطالب دیگر می‌بینیم که حوزه در حال رشد و نمو و پویایی است.

رسای اندیشه- وظیفه طلبه‌ای که الآن وارد حوزه علمیه می‌شود چیست؟

اولین کاری که مسئولین حوزه در قبال ورودی‌های حوزه دارند عبارت است از اینکه ورودی‌ها را توجیه کنند؛ یعنی باید بیان و تبیین کنند که شما که وارد حوزه شدید هدفتان چیست؟ هدف را برایشان تبیین کنند. اگر برای یک طلبه جوان این مسئله تبیین شود که حوزه چیست،

اجتهاد ما به قول امام اجتهاد پویا است
برای چیست و به کجا خواهی رسید که همان کلام آقا امیرمومنان علیه‌السلام که «رحم الله امرء علم من اين في اين و الي اين» اگر این معنا و مفهوم برای یک نوجوان و برای کسی که در مقاطع مختلف وارد حوزه شده است تبیین شود من فکر می‌کنم این بزرگ‌ترین قدمی است که حوزه مقدسه برداشته است و طلبه می‌تواند تشخیص بدهد که می‌خواهد کجا برود و چه کند و وظیفه‌اش چیست؟ پس اولین برنامه و مسئولیت به دوش مسئولین است. چراکه اگر یک طلبه نداند تکلیفش چیست و رسالتش کدام است و به کجا کارش خواهد رسید این طلبه چه می‌شود؟ در بین راه انگیزه‌اش کم می شود. کما اینکه ما چندین سال است با این مسئله مواجه هستیم. ولی وقتی تبیین می‌شود که شما رسالتت این است و کارت به کجا کشیده می‌شود او بهتر درس می‌خواند و انگیزه‌اش بالا می‌رود و با نشاط روحی و جسمی بالایی هم درس می‌خواند و هم تهذیب می‌کند. چون تهذیب و علم هردو بالی هستند که باید همراه هم باشند. اگر افت علمی پیدا شود خواه‌ناخواه افت اخلاقی هم به وجود خواهد آمد. همان‌طور که قرآن می‌فرماید «یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة» این‌ها باید در کنار هم دیگر باشند. یک طلبه باید مسلح به هردو باشد.دومین کار برنامه ریزی و نظارت است.

رسای اندیشه- خود طلبه چه وظیفه‌ای دارد؟

اول اینکه باید انگیزه داشته باشد دوم اینکه از آمدن به حوزه هدف داشته باشد. آیا هدفش این است که آمده است چند صباحی درس بخواند و به یک مجموعه‌ای وارد شود؟ یا اینکه نه هدف او این مسائل نیست، بلکه هدف کسب معارف دین و تبیین آن برای جامعه مسلمین است. پس خود طلبه هم باید انگیزه و هدف داشته باشد. سوم استعداد داشته باشد. چهارم در کارش برنامه‌ریزی داشته باشد، باید همت و تلاش داشته باشد. باید فراغت بال داشته باشد. باید هم خودش و هم مسئولین امکانات و لوازمی که برای رشد و تعالی یک طلبه نیاز است فراهم کنند.

رسای اندیشه- به نظر شما رمز موفقیت طلبه در چیست؟

1.اخلاص2.داشتن هدف3.برنامه ریزی4.ارتباط اولیاء با مدرسه و نکته‌ای که بنده تجربه کردم این است که یکی از رموز موفقیت جوان‌ها و مخصوصاً طلاب، ارتباط داشتن خانه با مدرسه است. یکی از کارهایی که خودمان از وقتی آمدیم انجام دادیم، برنامه هم‌اندیشی و محفل انس با خانواده‌ها بوده است؛ یعنی اولیا را دعوت می‌کردیم سالی یک یا دو بار اهداف مدرسه را برای خانواده‌ها عرض می‌کردیم و از آن‌ها می‌خواستیم که با ما ارتباط داشته باشند. آن‌ها گاهی ارتباط حضوری یا تلفنی داشتند. من فکر می‌کنم یکی از مؤلفه‌های موفقیت برای یک طلبه که باید در زندگی‌اش داشته باشد این است که خانه با مدرسه ارتباط داشته باشد.

رسای اندیشه- به نظر شما چه خطری بیشتر طلاب را تهدید می‌کند؟

بخشی از آسیب ها عام است که برای همه هست اما بعضی از چیزها هست که ممکن است برای جامعه ضرر داشته باشد اما برای یک طلبه خطر بیشتری داشته باشد. یکی از آسیب ها که امروز مخصوصاً جامعه جوان ما را تهدید می‌کند عبارت است از نحوه عدم استفاده مفید از سیستم‌های پیشرفته تکنولوژی مثل تلفن همراه و امکاناتی که در این‌جور مسائل هست.

اگر یک طلبه نداند تکلیفش چیست و رسالتش کدام است و به کجا کارش خواهد رسید این طلبه چه می‌شود؟
چیز دیگری که برای نسل جوان ما مخصوصاً برای طلبه بسیار مضر است بحث افراط در احساسات و عشق و علاقه نشان دادن به اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است. می‌دانید که دین اسلام یک دین به قول فرمایش پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله : «بعثت على الشريعة السمحة السهله»، دین اسلام یک دین آسان و روان است و افراط‌وتفریط هم در قرآن و هم در روایات جایگاهی ندارد؛ بنابراین متأسفانه می‌توانم بگویم که بعضی از جوان‌های ما به‌ویژه بعضی از طلاب ما نسبت به مسائل افراطی در بحث ابراز علاقه و احساس نسبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام، عرفان‌های کاذب که گاهی پیش می‌آید و بعضی از مسائل اخلاقی دیگری که از طریق دستگاه‌های تکنولوژی و این‌ها به وجود می‌آید مشکل پیدا می‌کنند.

رسای اندیشه- در صحبت‌هایتان اشاره فرمودید به شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها. چطور می‌شود با این‌ها مقابله کرد؟ آیا باید نفی و جمع‌آوری کرد؟ یعنی باید برخورد سلبی داشت یا نه برخورد ایجابی و فرهنگی؟

متاسفانه امروزه می‌بینیم که روی بسیاری از پشت‌بام‌ها این امکانات وجود دارد و دیگر چه‌کار می‌شود کرد. با تجربه‌ای که شده است ما به این نتیجه می‌رسیم که عمل سلبی به تنهایی مفید نیست. بهترین کار فرهنگ‌سازی است. به این معنا و مفهوم که ما بیاییم به جامعه و جوان و بچه‌هایمان بیاموزیم که آثار مثبت و آثار منفی این امکانات پیشرفته چیست؟ اتفاقاً در جلسه اولیا در بهمن‌ماه بود این مسئله را مطرح کردیم. قبلاً فقط پدرها را دعوت می‌کردیم، این بار مادران را هم دعوت کردیم، چون فضای مدرسه کوچک بود. آن روز به طلاب گفتیم به جمکران بروند. حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر کرمی را هم دعوت کردیم در رابطه با این آسیب‌ها و آفت‌هایی که وجود دارد هم بحث در افراط در احساسات و هم نحوه استفاده از امکانات پیشرفته صحبت کردند و خوشبختانه خیلی استقبال شد. فرهنگ‌سازی و استفاده کردن از اساتید مجرب و مشاورین مجرب در این زمینه بسیار مهم است. این‌ها جوان هستند و الانسانُ حریصٌ علی ما مُنِع.

رسای اندیشه- حضرت‌عالی به گذشته و وضعیت موجود آشنایی دارید. به نظرتان آینده حوزه چگونه است؟ آینده مدرسه رسالت را چگونه می‌بینید؟ چه برنامه‌هایی مغفول مانده و باید بیشتر به آن پرداخته شود؟ راجع به آینده حوزه هم بفرمایید؟

من آینده حوزه را بسیار روشن و خوب می‌بینیم. برای اینکه مسئولین حوزه الحمدلله شبانه‌روز دارند تلاش و کوشش می‌کنند جهت فراهم کردن امکانات برای رشد علمی و معنوی طلبه‌ها در سراسر کشور. مراجع بزرگوار تقلید هم به فضل الهی و حضرت آقا برای مسئولین اجرایی حوزه‌های سراسر کشور پشتوانه‌های قوی هستند. از آن‌طرف طلاب را هم می‌بینم که خیلی استعداد و ذوق و علاقه وافری دارند نسبت به اینکه بتوانند برای جامعه و مسلمین بیشتر در آینده خدمت‌رسانی داشته باشند. من آینده حوزه را به‌طورکلی بسیار روشن و درخشان می‌بینم. الآن داریم می‌بینیم که در سراسر جهان وقتی طلاب فضلا و علما و اساتید هر جا ورود پیدا می‌کنند موفق هستند و

در سراسر جهان وقتی طلاب فضلا و علما و اساتید هر جا ورود پیدا می‌کنند موفق هستند
برنامه‌های مفید و اثرگذاری برای آن منطقه چه در داخل و چه در خارج دارند؛ اما برای مدرسه خودمان هم به‌اندازه وسعمان بنا داریم. کارگاه‌های تربیتی و پژوهشی و مخصوصاً کارگاه‌های جهت تقویت بنیه علمی و بالأخص بحث ادبیات داشته باشیم. چون می‌دانید که ادبیات پایه و اساس برای علوم حوزوی است. چنین برنامه‌هایی را در آینده داریم و بنا داریم این‌ها را تحت عنوان اردو در اوقات فراغت مثل فصل تابستان برگزار کنیم تا بتوانیم ان‌شاءالله طلابی را که مطلع هستند را آشناتر کنیم و ان‌شاءالله به آینده حوزه دلگرم‌تر شوند.

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.


تهیه و تنظیم: حجت الاسلام والمسلمین حاج آخوند- مصطفی منفرد


اصلی ترین وظیفه مسولین حوزه در قبال ورودی هااصلی ترین وظیفه مسولین حوزه در قبال ورودی ها

ارسال نظر
به روز شده در ۱۷:۳۲ :: چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶