وزارت اطلاعات(1)
۱۳۹۲/۱۰/۰۵
  |  
روحانیت در ساختار نظام (بخش هفتم)
انقلاب اسلامی ایران، حاصل قیامی است مردمی که تحت رهبری روحانیت شیعه به مقصود رسید. حمایت مردم از نقش آفرینی دین در عرصه سیاسی و دادن رای «آری» به قانون اساسی جمهوری اسلامی باعث شد تا حضور عالمان دینی و روحانیون در برخی مسئولیت ها، ضرورتی قانونی و بایسته بیابد. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، برخی مسئولیت ها در نظام باید به دست روحانیونی سپرده شود که در درجه اول مجتهدینی دین شناس باشند. مسئولیت هائی چون : رهبری نظام، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان، وزیر اطلاعات، رئیس قوه قضائیه و ... در ادامه و بعد از بررسی جایگاه هائی همچون رهبری، مجلس خبرگان و شورای نگهبان در این مطلب به بررسی نقش و جایگاه وزارت اطلاعات در نظام جمهوری اسلامی می پردازیم.
شورای نگهبان قانون اساسی (2)
۱۳۹۲/۰۹/۰۳
  |  
روحانیت در ساختار نظام (بخش ششم)
از ميان مجموعه وظايف شوراي نگهبان، سه مورد «نظارت بر قانون­گذاري»، «تفسير قانون اساسي» و «نظارت بر انتخابات» داراي اهميت بسياري هستند/ قانون اساسي در حقيقت بيانيه اصل ­بندي­ شدة يك نظام سياسي است و به عنوان قانون برتر، محور همة روابط و مبناي تمامي اقدامات است/ قانون اساسي، دو نوع نظارت را براي شوراي نگهبان برشمرده است: «نظارت قانوني» و «نظارت شرعي»/
شورای نگهبان قانون اساسی(1)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰
  |  
روحانیت در ساختار نظام (بخش پنجم)
اصل 91 قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان را اینچنین تعریف می کند: «به منظور پاسداري از احكام اسلام و قانون اساسي از نظر عدم مغايرت مصوبات مجلس شوراي اسلامي با آنها، شورايي به نام شوراي نگهبان ... تشكيل مي­ شود»
مجلس خبرگان رهبری 3
۱۳۹۲/۰۸/۰۷
  |  
روحانیت در ساختار نظام (بخش چهارم)
خبرگان منتخب مردم، بايد داراى شرايط زير باشند: الف) اشتهار به ديانت و وثوق و شايستگى اخلاقى؛ ب) اجتهاد در حدّى كه قدرت استنباط بعض مسائل فقهى را داشته باشد و بتواند ولىّ‏ فقيه واجد شرايط رهبرى را تشخيص دهد؛ ج) بينش سياسى و اجتماعى و آشنايى با مسائل روز؛ د) معتقد بودن به نظام جمهورى اسلامى ايران؛ ه) نداشتن سوابق سوء سياسى و اجتماعى
مجلس خبرگان رهبری 2
۱۳۹۲/۰۸/۰۴
  |  
روحانیت در ساختار نظام (بخش سوم)
در جامعه اسلامى، دو نوع نظارت بر رهبرى وجود دارد: نظارتِ عام مردم كه در جهت ايفاى نقش «النصيحة لائمة المسلمين» و «امر به معروف و نهى از منكر» انجام مى‏ گيرد. نوع ديگر، نظارت نهادينه كه توسط نهاد خاصّى اِعمال مى ‏گردد و پشتوانه «حقوقى» دارد. در اين نظارت، صرفاً به ارزيابى وقايعِ آشكار و موضع ‏گيرى‏ هاى پيدا اكتفا نمى‏ شود، بلكه حقّ تفحّص داشته و مى ‏تواند از مقام مسئول پاسخ بخواهد.
مجلس خبرگان رهبری 1
۱۳۹۲/۰۷/۲۸
  |  
روحانیت در ساختار نظام (بخش دوم)
مجلس خبرگان از نهادهاى ابتكارى در نظام سياسى كشور است كه براى اولين بار، با تدوين قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران در حقوق اساسى مطرح شده است/ بسيارى از صاحب نظران، انتخابات دو مرحله ‏اى را براى تعيين رهبر، مناسب‏تر مى‏ دانند، زيرا معتقدند علاوه بر اين‏كه نمايندگان مردم، در فضايى به دور از هيجانات و تبليغات، به بررسى و تصميم‏ گيرى مى ‏پردازند
جایگاه رهبری در نظام اسلامی
۱۳۹۲/۰۷/۰۸
  |  
روحانیت در ساختار نظام (بخش اول)
انقلاب اسلامی ایران، حاصل قیامی است مردمی که تحت رهبری روحانیت شیعه به مقصود رسید. حمایت مردم از نقش آفرینی دین در عرصه سیاسی و دادن رای «آری» به قانون اساسی جمهوری اسلامی باعث شد تا حضور عالمان دینی و روحانیون در برخی مسئولیت ها، ضرورتی قانونی و بایسته بیابد. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، برخی مسئولیت ها در نظام باید به دست روحانیونی سپرده شود که در درجه اول مجتهدینی دین شناس باشند. مسئولیت هائی چون : رهبری نظام، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان، وزیر اطلاعات، رئیس قوه قضائیه و ... درادامه به بررسی نقش و جایگاه این مسئولیت ها در نظام جمهوری اسلامی می پردازیم.
۱۲
به روز شده در ۱۵:۳۶ :: چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵