واکاوی نظریه ادراکات اعتباری علامه
۱۳۹۶/۰۵/۰۵
  |  
حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم با اشاره به بحث نظریه ادراکات اعتباری گفت: نظریه ادراکات اعتباری نظریه‌ای است در باب مفاهیم متغیر؛ اما مفاهیم متغیر چه نوع مفاهیمی هستند. از این منظر یک ماهیت معرفت‌شناسانه دارد.
سبک علامه در اصول فلسفه به روش فارابی نزدیک است
۱۳۹۶/۰۲/۱۲
  |  
حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم با اشاره به تأثیر علامه طباطبایی از فارابی گفت: سبک علامه طباطبایی در اصول فلسفه به روش فارابی در تحصیل السعاده بسیار نزدیک است
پدر علامه طباطبایی در جریان تیراندازی های مشروطه به قتل رسید
۱۳۹۵/۱۲/۱۰
  |  
حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم با اشاره به تأثیر علامه طباطبایی از انقلاب مشروطیت گفت: پدر ایشان نیز در تیراندازی‌های جریان مشروطه به قتل رسیده است.
روش‌های مختلف تربیت از نگاه اسلام
۱۳۹۵/۰۲/۲۷
  |  
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین‌خانی
استاد حسین خانی با بیان اینکه اسلام دین تربیت است گفت: در آموزه‌هاي ديني ما مي‌بينيم كه از روش‌هاي مختلف تربيتي استفاده شده است و روش‌هاي مختلف تربيتي در آموزه‌هاي اسلامي وجود دارد كه در جاهاي مختلف از آن استفاده مي‌شود كه يك اشاره اجمالي به بعضي از اين روش‌ها مي‌كنم.
از سیاست مدن ارسطو تا فلسفه مدنی فارابی
۱۳۹۳/۱۱/۰۹
  |  
گفتگو با دکتر عیسی نیا (بخش اول)
هر علمی که برای تحقق جامعۀ ایده‌آل لازم است، حوزه باید در آن وارد شود / فارابی اولین فردی است که در جهان اسلام می‌توانیم در مورد طبقه‌بندی علوم نظریۀ او را ذکر کنیم / در نگاه حضرت امام، علمی که نه فقط جنبه طبیعی و مادی بلکه جنبۀ الهی دارد می‌تواند، علمِ اسلامی باشد
دین‌دار نمی‌تواند دین را در علوم انسانی دخالت ندهد
۱۳۹۳/۰۳/۰۷
  |  
جریان‌شناسی حوزه و روحانیت در مصاحبه با دکتر فراتی (بخش چهارم و پایانی)
بسیاری از مسایل و موضوعاتِ علوم انسانی در دین نیز وجود دارد که قطعاً با پیش‌فرض‌های علوم انسانی در غرب، متفاوت و گاه متضاد است/ به‌کارگیری روش اجتهادی در برخی علوم انسانی نیز راه دیگری برای اسلامی‌کردن علوم انسانی محسوب می‌شود/ علمِ حقیقت‌گو با دین تعارض ندارد؛ چرا که دین خلاف حقیقت نمی‌گوید
حوزه و اسلامی کردن دانش‌های انسانی
۱۳۹۳/۰۲/۰۷
  |  
جریان‌شناسی حوزه و روحانیت در مصاحبه با دکتر فراتی (بخش سوم)
به ديده سنت‌گرایان،‌ سنت، حاوي اصالت، عمق، درخشندگي، حقيقت، ثبات و جاودانگي است و نقطه مقابل آن، بدعت (نوآوري) است/ روحانیون سنتی در باب علوم انسانی کم‌توجهند و به همان گفتگوهای استطرادی فقه قدیم در باب سیاست قناعت می‌ورزند/ از نظر برخی روحانیون سنتی، امامت با فرا رسیدن عصر غیبت استمرار نمی‌یابد و ولایت اجتماعی دین در دوران غیبت محدود به امور حسبه می‌گردد/ تهذیب­ گرایی در علوم انسانی، نامی است که من بر ایده آیت الله مصباح یزدی نهاده‌ام/ تهذیب‌گرایان در کنار فرهنگستان علوم اسلامی با دو برنامه مختلف، اما با رویکردی مشترک که به دنبال پی­‌ریزی زیرساخت‌های علمی حکومت اسلامی هستند
اعتقاد اخباریون به توقیفی‌بودن علوم
۱۳۹۲/۱۲/۱۸
  |  
جریان شناسی حوزه و روحانیت در مصاحبه با دکتر فراتی (بخش دوم)
مهم‌ترین آموزه دین‌شناسانه تفکر اخباری در مواجهه با علوم جدید، توقیفی‌بودن علوم است/ از دیدگاه اخباریون اساسا قوای ادارکی انسان‌ها، توانایی استنباط علوم و اختراع سازوکارهای زندگی را ندارد/ میل به استیلاء و تسلط بر طبیعت، نقطه عزیمت علوم جدید است/ امام باقر (ع) می‌فرماید هر دانشی که از خانه ما صادر نشده باشد، باطل است/ اخباریون معتقدند مؤمنین مجاز نیستند برای کسب دانش، در خانه هر کس بروند و به هر جا سرک بکشند.
۱۲۳
به روز شده در ۱۵:۲۵ :: چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶