اعتباریات علامه طباطبایی
۱۳۹۶/۰۹/۰۸
  |  
اصرار داریم که تفسیر صحیحی از علامه طباطبایی ارائه کنیم. ممکن است کسی تفسیری از علامه طباطبایی ارائه کند که ناظر به سنت فلسفی غرب باشد یا یک برداشتی از علامه طباطبایی داشته باشد که این برداشت ناظر به اوضاع جدید ما – احیاناً تفسیرهای مدرن، پست‌مدرن، لیبرالی، مارکسی، کانتی، نوکانتی و هگلی- باشد. نمی‌گویم این‌ها امکان‌پذیر نیست. کاری که در اینجا انجام می‌شود این است که علامه طباطبایی را با مراجعه به متون ایشان در بستر فلسفه سیاسی اسلامی مطالعه کنیم و بدانیم که ایشان یک فیلسوف مسلمان هستند.
از رئالیسم پیچیده اندیشمندان تا رئالیسم خامِ حقوق‌دانان و سیاسیون
۱۳۹۶/۰۸/۰۱
  |  
اکنون کم و بیش یک گرایش رئالیسم خام بر ما حاکم است؛ نه بر اندیشمندان و فیلسوفان ما بلکه بر حقوقدانان و سیاسیون ما. البته متوجه شده‌اند ولی توجه لازم را ندارند که اینها اعتباراتی است که ساخته زمان و مکان است
واکاوی نظریه ادراکات اعتباری علامه
۱۳۹۶/۰۵/۰۵
  |  
حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم با اشاره به بحث نظریه ادراکات اعتباری گفت: نظریه ادراکات اعتباری نظریه‌ای است در باب مفاهیم متغیر؛ اما مفاهیم متغیر چه نوع مفاهیمی هستند. از این منظر یک ماهیت معرفت‌شناسانه دارد.
سبک علامه در اصول فلسفه به روش فارابی نزدیک است
۱۳۹۶/۰۲/۱۲
  |  
حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم با اشاره به تأثیر علامه طباطبایی از فارابی گفت: سبک علامه طباطبایی در اصول فلسفه به روش فارابی در تحصیل السعاده بسیار نزدیک است
پدر علامه طباطبایی در جریان تیراندازی های مشروطه به قتل رسید
۱۳۹۵/۱۲/۱۰
  |  
حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم با اشاره به تأثیر علامه طباطبایی از انقلاب مشروطیت گفت: پدر ایشان نیز در تیراندازی‌های جریان مشروطه به قتل رسیده است.
روش‌های مختلف تربیت از نگاه اسلام
۱۳۹۵/۰۲/۲۷
  |  
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین‌خانی
استاد حسین خانی با بیان اینکه اسلام دین تربیت است گفت: در آموزه‌هاي ديني ما مي‌بينيم كه از روش‌هاي مختلف تربيتي استفاده شده است و روش‌هاي مختلف تربيتي در آموزه‌هاي اسلامي وجود دارد كه در جاهاي مختلف از آن استفاده مي‌شود كه يك اشاره اجمالي به بعضي از اين روش‌ها مي‌كنم.
از سیاست مدن ارسطو تا فلسفه مدنی فارابی
۱۳۹۳/۱۱/۰۹
  |  
گفتگو با دکتر عیسی نیا (بخش اول)
هر علمی که برای تحقق جامعۀ ایده‌آل لازم است، حوزه باید در آن وارد شود / فارابی اولین فردی است که در جهان اسلام می‌توانیم در مورد طبقه‌بندی علوم نظریۀ او را ذکر کنیم / در نگاه حضرت امام، علمی که نه فقط جنبه طبیعی و مادی بلکه جنبۀ الهی دارد می‌تواند، علمِ اسلامی باشد
دین‌دار نمی‌تواند دین را در علوم انسانی دخالت ندهد
۱۳۹۳/۰۳/۰۷
  |  
جریان‌شناسی حوزه و روحانیت در مصاحبه با دکتر فراتی (بخش چهارم و پایانی)
بسیاری از مسایل و موضوعاتِ علوم انسانی در دین نیز وجود دارد که قطعاً با پیش‌فرض‌های علوم انسانی در غرب، متفاوت و گاه متضاد است/ به‌کارگیری روش اجتهادی در برخی علوم انسانی نیز راه دیگری برای اسلامی‌کردن علوم انسانی محسوب می‌شود/ علمِ حقیقت‌گو با دین تعارض ندارد؛ چرا که دین خلاف حقیقت نمی‌گوید
۱۲۳۴
به روز شده در ۱۱:۰۱ :: پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶