روش‌های مختلف تربیت از نگاه اسلام
۱۳۹۵/۰۲/۲۷
  |  
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین‌خانی
استاد حسین خانی با بیان اینکه اسلام دین تربیت است گفت: در آموزه‌هاي ديني ما مي‌بينيم كه از روش‌هاي مختلف تربيتي استفاده شده است و روش‌هاي مختلف تربيتي در آموزه‌هاي اسلامي وجود دارد كه در جاهاي مختلف از آن استفاده مي‌شود كه يك اشاره اجمالي به بعضي از اين روش‌ها مي‌كنم.
از سیاست مدن ارسطو تا فلسفه مدنی فارابی
۱۳۹۳/۱۱/۰۹
  |  
گفتگو با دکتر عیسی نیا (بخش اول)
هر علمی که برای تحقق جامعۀ ایده‌آل لازم است، حوزه باید در آن وارد شود / فارابی اولین فردی است که در جهان اسلام می‌توانیم در مورد طبقه‌بندی علوم نظریۀ او را ذکر کنیم / در نگاه حضرت امام، علمی که نه فقط جنبه طبیعی و مادی بلکه جنبۀ الهی دارد می‌تواند، علمِ اسلامی باشد
دین‌دار نمی‌تواند دین را در علوم انسانی دخالت ندهد
۱۳۹۳/۰۳/۰۷
  |  
جریان‌شناسی حوزه و روحانیت در مصاحبه با دکتر فراتی (بخش چهارم و پایانی)
بسیاری از مسایل و موضوعاتِ علوم انسانی در دین نیز وجود دارد که قطعاً با پیش‌فرض‌های علوم انسانی در غرب، متفاوت و گاه متضاد است/ به‌کارگیری روش اجتهادی در برخی علوم انسانی نیز راه دیگری برای اسلامی‌کردن علوم انسانی محسوب می‌شود/ علمِ حقیقت‌گو با دین تعارض ندارد؛ چرا که دین خلاف حقیقت نمی‌گوید
حوزه و اسلامی کردن دانش‌های انسانی
۱۳۹۳/۰۲/۰۷
  |  
جریان‌شناسی حوزه و روحانیت در مصاحبه با دکتر فراتی (بخش سوم)
به ديده سنت‌گرایان،‌ سنت، حاوي اصالت، عمق، درخشندگي، حقيقت، ثبات و جاودانگي است و نقطه مقابل آن، بدعت (نوآوري) است/ روحانیون سنتی در باب علوم انسانی کم‌توجهند و به همان گفتگوهای استطرادی فقه قدیم در باب سیاست قناعت می‌ورزند/ از نظر برخی روحانیون سنتی، امامت با فرا رسیدن عصر غیبت استمرار نمی‌یابد و ولایت اجتماعی دین در دوران غیبت محدود به امور حسبه می‌گردد/ تهذیب­ گرایی در علوم انسانی، نامی است که من بر ایده آیت الله مصباح یزدی نهاده‌ام/ تهذیب‌گرایان در کنار فرهنگستان علوم اسلامی با دو برنامه مختلف، اما با رویکردی مشترک که به دنبال پی­‌ریزی زیرساخت‌های علمی حکومت اسلامی هستند
اعتقاد اخباریون به توقیفی‌بودن علوم
۱۳۹۲/۱۲/۱۸
  |  
جریان شناسی حوزه و روحانیت در مصاحبه با دکتر فراتی (بخش دوم)
مهم‌ترین آموزه دین‌شناسانه تفکر اخباری در مواجهه با علوم جدید، توقیفی‌بودن علوم است/ از دیدگاه اخباریون اساسا قوای ادارکی انسان‌ها، توانایی استنباط علوم و اختراع سازوکارهای زندگی را ندارد/ میل به استیلاء و تسلط بر طبیعت، نقطه عزیمت علوم جدید است/ امام باقر (ع) می‌فرماید هر دانشی که از خانه ما صادر نشده باشد، باطل است/ اخباریون معتقدند مؤمنین مجاز نیستند برای کسب دانش، در خانه هر کس بروند و به هر جا سرک بکشند.
سنت‌گرایان حوزه با تحول مخالفند
۱۳۹۲/۱۱/۲۹
  |  
جریان شناسی حوزه و روحانیت در مصاحبه با دکتر فراتی (بخش اول)
جمهوری اسلامی به دلیل نوپابودنش، از فقدان دانشی دینی که آن را در همه عرصه­ های زندگی، حمایت نماید رنج برده است/ پنج مواجهه حوزه با علوم جدید و قدیم: رویکرد سنتی، تهذیب­ گرا، بنیان­‌گرا، مجدد­گرا و نوگرا/ روحانیت سنتی مقولات بزرگ زندگی را بر حسب مفاهیم گذشته، تجزیه و تحلیل می‌کنند
سرنخ های اختلاف در حوزه
۱۳۹۲/۰۸/۲۹
  |  
گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین مهریزی؛
جای جریان شناسی در حوزه خالی است/ ملاک اولین اختلاف در حوزه، رسالت حوزه، ملاک دوم جایگاه عقل در فهم دین و ملاک سوم نوع مواجهه با فرقه های دیگر اسلامی است/ عده ­ای بر این باورند که رسالت حوزه در عصر غیبت، تربیت مؤمنان است؛ و کاری به حکومت و سیاست ندارد/ حضرت امام نگاه جامع‌تری به حکومت و سیاست داشتند و باور داشتند که از مهم‌ترین رسالت‌های حوزه این است که باید برای حکومت دینی و جامعه دینی تلاش کند/ وقتی نسبت عقل و دین مطرح می‌شود مغالطه‌ای به میان می‌آید
حاکمیت امری روبنایی است که بر پایه های هستی شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی بنا نهاده شده است
۱۳۹۲/۰۸/۰۱
  |  
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین دکتر گرجیان (بخش دوم)
الآن این طور مد شده است، کسانی که می‌خواهند حاکمیت جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند، خود را مدافع اهل بیت نشان می‌دهند، گو اینکه این دو با هم ناسازگارند/ ساختار و مدیریت حوزه برای دفاع از کیان حاکمیت دینی متناسب عمل نمی‌کند/ ولایت‌فقیه امام، بیش از آنکه حکم فقهی یا کلامی داشته باشد در واقع عرفانی است، چون ولایت، عمدتاً عرفانی است/ / با ورود مارکسیسم به کشور، علامه طباطبایی برای نقد این جریان، ابتدا به تبیین و سپس به نقد آن پرداخت. اینجا بود که برخی گفتند علامه مشغول تبلیغ مارکسیسم شده است، اینها همان خناسانی بودند که نگذاشتند روابط علامه و آقای بروجردی به هم نزدیک شود.
۱۲۳
به روز شده در ۱۷:۲۵ :: يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵
دفتر مقام معظم رهبری:

عزیزترین + فیلم