پیش فرض های تئوری‌های‌ صدق‌(3)
۱۳۹۳/۰۲/۳۱
  |  
مبانی اندیشه بخش اول (شناخت)؛
تئوری‌های‌ صدق‌ همانند هر بحث‌ دیگری‌ به‌ مبادی‌ و پیش‌فرض‌هایی وابستگی‌ دارند؛ به‌ همین‌ دلیل‌ در این‌ نوشتار قبل‌ از بیان‌ رویکردهای‌ مختلف‌ اندیشمندان‌ اسلامی‌ و غربی‌ در باب‌ ماهیت‌ صدق‌ به‌ بیان‌ آن‌ مقدمات‌ می‌پردازیم.
ملاک‌های صدق و کذب(2)
۱۳۹۳/۰۲/۲۹
  |  
مبانی اندیشه بخش اول (شناخت)
نمی‌توانیم از نظریه‌ای خاص با عنوان نظریه حقیقی و یا صادق صحبت کنیم؛ چون علم ماهیتش این است که مطلق و کامل نیست و مدام در حال تکامل است پس با توجه به این خصوصیات نمی‌توانیم تنها از یک نظریه با عنوان نظریه حقیقی صحبت کنیم؛ لذا انواع تئوری‌های صدق را مطرح می‌نماییم.
ملاک‌های صدق و کذب (1)
۱۳۹۳/۰۲/۲۲
  |  
مبانی اندیشه بخش اول (شناخت)
ما گاهی‌ می‌پرسیم‌ صدق‌ چیست‌ و منظورمان‌ این‌ است‌ که‌ ماهیت‌ آن‌ را شناسایی‌ کنیم. گاهی‌ هم‌ می‌پرسیم‌ چه‌ چیزی‌ صادق‌ است؟ و مرادمان‌ این‌ است‌ که‌ کدامین‌ باورها یا قضایا و گزاره‌ها صادقند. فیلسوفان‌ با پرسش‌ نخست‌ و دانشمندان‌ با پرسش‌ دوم‌ سروکار دارند.
۱۳۹۳/۰۱/۲۱
  |  
مبانی اندیشه بخش اول (شناخت)
وقتي مي‌توان چيزي را با چشم ديد که مقابل چشم ما قرار گيرد؛ پس بايد آن شي‌ء محدود باشد/اگر خداوند بخواهد قابل رؤيت با چشم باشد لازمه‌اش اين است که کل خدا در مقابل چشم قرار گيرد که در اين صورت کل خدا محدود مي‌شود، و يا بايد دست کم بخشي از خدا در مقابل چشم قرار گيرد
امکان شناخت خدا (1)
۱۳۹۲/۱۲/۲۱
  |  
مبانی اندیشه بخش اول (شناخت)
درباره اینکه خدا را چگونه مي‌توان شناخت و چه شناخت‌هايي درباره خدا امکان ندارد، از ديرباز بين متکلمين بحث‌هاي فراواني واقع شده است.
منابع شناخت انسان
۱۳۹۲/۱۱/۱۷
  |  
مبانی اندیشه بخش اول (شناخت)
یکی از منابع شناخت، طبیعت است. طبیعت یعنی عالم جسمانی، عالم زمان و مکان، عالم حرکت/ کمتر مکتبی است که طبیعت را به عنوان یک منبع شناخت قبول نداشته باشد/ افلاطون منبع شناخت را در واقع فقط عقل می‏ داند/ دکارت هم با اینکه یک فیلسوف طبیعت‏ گراست برای طبیعت از نظر منبع شناخت و ابزار شناخت بودن ارزشی قائل نیست/هیچ مکتب مادی قلب ودل را به عنوان منبع شناخت به رسمیّت نمی‏ شناسد/از نظر قرآن غیر از طبیعت و عقل و دل، یک منبع دیگر هم برای شناخت وجود دارد که آن عبارت از تاریخ است
ابزار شناخت در معرفت دينى
۱۳۹۲/۱۰/۰۵
  |  
مبانی اندیشه بخش اول (شناخت)
ابزار شناخت در معرفت دينى، چيزى جز همان ابزار شناخت در ديگر معارف بشرى در ساير حوزه‏ هاى فكرى و فرهنگى نيست. از اين رو، ابزار شناخت به معرفت دينى و معرفت‏ شناسى دينى اختصاص ندارد بلكه از مبادى و پيش فرض‏ هاى هر گونه معرفت و شناختى محسوب مى‏ شود
اهمیت شناخت
۱۳۹۲/۰۹/۰۳
  |  
مبانی اندیشه بخش اول (شناخت)
دنیای امروز، دنیای مکاتب وایدئولوژی هاست/ لازم است قبل از بحث درباره ایدئولوژیها، مکتبها و جهان بینی ها، تکلیف مسئله شناخت و مسائل مربوط به آن روشن شود
۱۲۳
به روز شده در ۱۶:۴۹ :: دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶